قیام امواج‌ علیه اسکله آمریکایی در غزه

در ۱۶ می‌یعنی حدود دو هفته پیش فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام از اتمام ساخت اسکله شناور در سواحل غزه خبر داده بود، از همان ابتدا نیز بسیاری ساخت این اسکله را مورد انتقاد قرار دادند.
کد خبر : 16611

تبیین:

حداقل 4 کشتی آمریکایی که قرار بود که از اسکله دریایی برخی کمک‌های دریایی ادعا شده از طرف آمریکا را به غزه برساند، دچار آسیب جدی شدند.  شبکه 12 اسرائیل هم گزارش داد که امواج دریا بخشی از اسکله شناور آمریکایی در نوار غزه را به سواحل شهر اشدود برد . همزمان ویدئویی منتشر شده که در آن گروهی از سربازان آمریکایی و سایر نیروهای دریایی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کردند تا قسمت جدا شده و آسیب دیده از کشتی‌ها و اسکله را به یک قایق آمریکایی متصل کنند تا آن را به سواحل غزه بازگردانند.

در 16 می یعنی حدود دو هفته پیش فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام از اتمام ساخت اسکله شناور در سواحل غزه خبر داده بود، از همان ابتدا نیز بسیاری ساخت این اسکله را مورد انتقاد قرار دادند. پس از اعلام خبر شکسته شدن ای اسکله دریایی، واکنش‌هایی زیادی به آن صورت گرفت و از جمله «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر جهان عرب به درهم شکستن اسکله دریایی ایجاد شده از سوی آمریکا بر اثر طوفان اشاره کرد و گفت: آبهای غزه در کنار ملت فلسطین قرار گرفت و خشم و همبستگی خود را با این ملت نشان داد و امواج سهمگین خود را نثار اسکله شناور کرد.

هزینه 320 میلیون دلاری

راشاتودی به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده است که هزینه ساخت اسکله دریایی مورد نظر آمریکا برای ارسال کمک‌ها به غزه 320 میلیون دلار است، اما جای سوال است که آیا این 320 میلیون دلار برای آوارگان جنگ زده در غزه نتیجه ای در بر خواهد داشت یا خیر؟

شکست شدن و آسیب جدی بخش‌هایی از اسکله دریایی که منابع عربی و اسرائیلی نیز آن را تائید کرده‌اند نشان دهنده آن است که 320 میلیون دلار هزینه شده حداقل در عمل کارایی چندانی تا کنون نداشته است.

ناکارآیی اسکه دریایی

براساس گزارشی که محمد شهاده، از فعالان رسانه‌ای و از کارشناسان مدیر مرکز حقوق بشری اروپا-مدیترانه منتشر کرده است، غزه به روزانه بیش از 500 کامیون کمک امدادی نیاز دارد، اما میزان کمک امدادی ورودی به غزه از طریق اسکله دریایی به طور متوسط کمتر از 20 کامیون در روز است که این آمار بسیار محدود و نیاز حداقلی اهالی غزه را در هیچ شرایطی تامین نخواهد کرد.  «کریگ موخیبر»، یکی از مقامات ارشد سابق حقوق بشر سازمان ملل نیز طرح ایالات متحده برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه از طریق یک اسکله موقت را زیر سوال برد. موخیبر که سال گذشته از سازمان ملل استعفا داد، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، این اسکله را "برگ انجیری برای پوشاندن همدستی آمریکا در نسل کشی و تخریب آنروا" توصیف کرد. طبق گزارش رویترز، موخیبر همچنین اظهار داشت که این اسکله «هیچ تأثیر معناداری روی کمک به بحران انسانی غزه نداشته است» و «اسرائیل همچنان به مسدود کردن امدادرسانی در همه گذرگاه‌ها ادامه می‌دهد.»

سفید شویی انتخاباتی بایدن

نقدهایی جدی نیز به تصمیم بایدن برای ساخت اسکله دریایی وجود دارد و کارشناسان متعددی این اقدام بایدن را زیر سوال برده‌اند:

اقدام انتخاباتی: بسیاری اقدام بایدن در ساخت اسکله دریایی را اقدامی انتخاباتی از سوی او برای کاهش بار فشارها و انتقادات مجامع حقوق بشری از کاخ سفید عنوان کرده‌اند. در واقع انتقادات از بایدن و دموکرات‌ها به دلیل حمایت از نتانیاهو در جنگ غزه بسیار زیاد بوده است و بسیاری بایدن را شریک جنایات جنگی در غزه عنوان کرده‌اند. در این شرایط به نظر می‌رسد که بایدن با ساخت اسکله دریایی تلاش داشته تا چهره انسان دوستانه از خود به نشان دهد، در حالی که به گفته منتقدان بایدن می توانست بجای ساخت اسکله دریایی درخواست توقف جنگ و رفع محاصره غزه را داشته باشد.

سفیدشویی چهره نتانیاهو: بخش دیگری از نقدها به ساخت اسکله دریایی متوجه این است که آمریکا با این اقدام در واقع محاصره غزه را موجه نشان داده است. این در حالی است که محاصره غزه اقدامی غیرقانونی و غیرانسانی از سوی رژیم صهیونیستی است که حتی دیوان لاهه نیز در جدیدترین حکم خود خواستار لغو محاصره غزه شده است. درخواست برای لغو محاصره غزه از سوی دانشجویان معترض آمریکایی در دانشگاه‌ها نیز تا کنون بارها اعلام شده است، ولی به نظر می‌رسد که گوش دولت بایدن به درخواست معترضان حامی فلسطین در آمریکا چندان بدهکار نیست.

منبع: الوقت

ارسال نظرات